2012. november 8., csütörtök

SPEKULÁCIUS - az ősz és a Karácsony elengedhetetlen keksze!



Spekulácius. 


Megmondom őszintén, én egy hete hallottam először arról hogy ezt az általam igen kedvelt kekszet így hívják. Hamarabb hittem volna hogy a pénzügyhöz van köze mint a gasztronómiához, na de mily nagy szerencse hogy a sütikhez van köze, mert szerintem nincs elég szép nevű kekszünk. :)

Tehát a Balatonon autóztunk amikor először olvastam róla. Ebéd előtti vércukor ingadozásom enyhítésére beugrottam egy üzletbe (német lánc), na nem ezért a kekszért, de egyszer csak megpillantottam, és a dobozon ez a név állt, ismerős keksz fotójával alatta. Na le is vettem a polcról, és megfogadtam amint tudom, otthon megsütöm.
Az igazi Spekulácius nagyon kedvelt német és belga édesség, és a télhez, karácsonyhoz köthető, erős fahéjas íze miatt. Neve a latin speculum szóból ered, ami tükörképet jelent. Ez a fából faragott sütőformára utal, mely tükörképszerűen nyomja bele a tésztába a mintát. És nem is akrámilyen mintát. Nekem ez nem sikerült, mert otthon nincs ilyen sütőformám, de hoztam róla egy képet:




A süti fűszerezése jellegzetes, erős, karakteresen karácsonyi. A tésztához mandulalisztet vagy mandula darabokat használnak, amitől ízletes és kötött lesz.

És akkor nézzük mit alkottam tegnap este. :)

Lapozz tovább a TOVÁBBI BEJEGYZÉSEK-re kattintva és nézd meg a  receptet fotókkal! :)





Amit használtam hozzá:

  • 500 g liszt (fele fehér, fele teljes kiőrlésű)
  • 250 g vaj
  • 210 g barna cukor vagy még jobb a méz (recept szerint 250g , de nem szeretem ha túl édes....na ez már ízlés dolga)
  • spekulácius fűszer (bár én csak fahéjat tettem bele mert így szeretjük, de az eredeti fűszerezésben található kardamon, szegfűszeg, fahéj)
  • 2 tojás
  • 1 tasak sütőpor
  • 1 marék apróra darabolt mandula (nekem csak kesudióm volt otthon, így azt tettem bele)


A vajat összegyúrjuk a liszt mix felével, majd a tojásokat is belegyúrtam, beleszórtam a  fahéjat és a cukrot, majd a maradék sütőporos fél adag lisztet is ehhez a masszához gyúrtam.
Jó ideig kell dagasztani, de szép tömény homogén tésztát kapunk cserébe.
Hűtőben pihentessük kicsit, kb 30 percet, majd lisztezett felületen nyújtsuk ki.





Nekem van otthon vicces téli IKEA-s sütőforma készletem, így azokat használtam. :) Lisztezni kell kicsit hogy ne ragadjon bele a tésztába, majd kiszaggatni a formákat.



Sütőpapíros tepsibe fektettem őket, nem kell nagy helyet hagyni köztük mert olyan nagyon nem nőnek meg.
A sütőt kb 190 fokra melegítsük fel, majd helyezzük bele az első adagot.



Figyelni kell az első 10-12 perc után az alját, mert én először a tetejét figyeltem-.....de sajnos az alja képes odaégni míg a tetején semmi nem látszódik. Szóval az alja szép világosbarna lehet....na akkor van kész.

Nem nagy ördöngösség, sőt igazán egyszerű, a lakást átjáró fahéjas illat pedig isteni. :)
Jó munkát hozzá, és jó étvágyat. ;)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése